Updatetips voor Google Page Experience voor WordPress-sites

door 20 jul 2021Nieuws

Als u wilt dat uw website gevonden wordt door uw doelgroep, is het belangrijk om Search Engine Optimization (SEO) serieus te nemen. Een deel daarvan houdt in dat u op de hoogte blijft van de rangschikkingssignalen van Google, om ervoor te zorgen dat uw site voldoet aan bewezen best practices.
Google’s Page Experience-update is de laatste wijziging en legt veel nadruk op User Experience (UX), vooral op mobiele apparaten. Als u begrijpt wat deze update van het zoekalgoritme inhoudt en hoe u uw site hierop goed kunt voorbereiden, zou uw website hoger moeten scoren.
In dit bericht beginnen we met uit te leggen wat Google’s Page Experience Update is en hoe dit van invloed kan zijn op uw paginarangschikking. Dan geven we je wat advies om je te helpen je WordPress-site voor te bereiden op deze update. Laten we beginnen!

Wat is de Google Page Experience-update?

Pagina-ervaring verwijst naar de ervaring die bezoekers hebben wanneer ze uw website bezoeken. Dit omvat een handvol factoren, zoals hoe snel de pagina wordt geladen, of ze de inhoud met gemak op alle apparaten kunnen consumeren en navigeren, en of deze via een beveiligde HTTPS-verbinding wordt geladen. In een notendop, de pagina-ervaring van uw website geeft aan hoe bruikbaar deze is.

Eerder dit jaar kondigde Google aan dat het vanaf juni 2021 langzaam zou beginnen met het uitrollen van de Page Experience-update. Het doel van deze update is ervoor te zorgen dat sites de best mogelijke UX bieden.
Om dat mogelijk te maken, gaat Google geleidelijk vijf belangrijke signalen voor pagina-ervaring in overweging nemen. Dit omvat de Core Web Vitals :

  • Largest Contentful Paint (LCP) om laadprestaties te meten
  • First Input Delay (FID) om interactiviteit te beoordelen
  • Cumulatieve Layout Shift (CLS) voor het meten van visuele stabiliteit

Deze statistieken helpen om de snelheid en functionaliteit van de site te bewaken. Daarnaast zullen de pagina-ervaringssignalen het volgende omvatten:

  • Veilig surfen
  • HTTPS-gebruik en of u een geldig SSL-certificaat (Secure Sockets Layer) hebt
  • Mobielvriendelijkheid
  • Opdringerige interstitials op mobiele apparaten, zoals pop-ups

Met deze update zegt Google in wezen dat het de websites die bezoekers het meest gebruiken, zal bevoordelen door ze hoger te rangschikken in de zoekresultaten van zoekmachines. Hoe u reageert op en voorbereidt op deze update, heeft invloed op of u omhoog of omlaag gaat in de zoekresultaten. Als u wilt dat uw site goed scoort, is het daarom van vitaal belang ervoor te zorgen dat u de bewezen best practices voor pagina-ervaring volgt.

Hoe kunt u zich voorbereiden?

Nu u wat meer begrijpt over de Google Page Experience-update, gaan we eens kijken hoe u uw website hierop kunt voorbereiden. Hieronder vindt u zes belangrijke tips om u op weg te helpen.

1. Controleer uw huidige pagina-ervaring

Voordat u belangrijke wijzigingen aan uw website aanbrengt, is het een slim idee om te begrijpen waar u op dit moment staat. Een snelle manier om een ​​overzicht te krijgen van uw huidige pagina-ervaring is door het nieuwe rapport Pagina-ervaring van Google te gebruiken in Google Search Console.

Google Pagina-ervaringsrapport

Om dit te vinden, opent u Search Console en navigeert u naar Page Experience in het linkermenu. Het rapport dat u vindt, vat de gebruikerservaring samen die bezoekers op uw site hebben. Houd er rekening mee dat als Google Search Console nieuw voor u is, u waarschijnlijk een paar dagen moet wachten voordat het voldoende gegevens heeft verzameld.

Vanaf nu houdt het rapport alleen rekening met mobiele URL’s. Het zal u echter helpen een goed begrip te krijgen van of uw site momenteel een bruikbare, veilige en beveiligde ervaring biedt.

2. Test en controleer de prestaties van uw site

Laadtijden zijn een cruciaal onderdeel van de Core Web Vitals, dus u wilt er zeker van zijn dat u snelle prestaties levert. Daarom raden we u aan tools zoals Google PageSpeed ​​Insights te gebruiken om de huidige status van uw site te analyseren.

Google PageSpeed ​​Insights

GTmetrix is een andere optie die op dezelfde manier werkt, hoewel we aanraden om PageSpeed ​​Insights te gebruiken, omdat het rechtstreeks van Google komt. Een van de beste aspecten van het gebruik van deze tools is dat ze specifieke suggesties geven om de snelheid van uw site te verbeteren, en daarmee ook de ervaring.

Om PageSpeed ​​Insights te gebruiken, kunt u uw URL invoeren en vervolgens op de knop Analyseren klikken. Naast een algemene score vindt u onder de sectie Labgegevens specifieke statistieken, waaronder de gegevens die deel uitmaken van de Core Web Vitals.

Google PageSpeed ​​Insights Lab-gegevens

Op de resultatenpagina vindt u ook aanbevelingen voor het verbeteren van uw laadtijden.

Resultaten van Google PageSpeed ​​Insights

Als u deze suggesties opvolgt, kunt u zich voorbereiden op de update van de pagina-ervaring, vooral wanneer u ze naast het rapportoverzicht van de pagina-ervaring gebruikt. Nadat u de voorgestelde updates heeft geïmplementeerd, kunt u uw site opnieuw testen om te zien of er significante prestatieverbeteringen zijn opgetreden.

3. Controleer de mobielvriendelijkheid van uw website

Omdat mobielvriendelijkheid een cruciaal onderdeel is van de Page Experience-update, is het belangrijk ervoor te zorgen dat uw site op alle apparaten wordt weergegeven en goed presteert. Om dit te doen, kunt u de mobielvriendelijke test van Google gebruiken .

Google's mobielvriendelijke test

Deze gratis tool kan je op een aantal manieren helpen. Het kan in de eerste plaats beoordelen of uw site responsief is (hoewel dit zou moeten zijn als u een officieel WordPress-thema gebruikt). Het zal u ook laten weten of er verbeteringen zijn die u kunt aanbrengen.

Om het te gebruiken, kunt u eenvoudig uw URL in het tekstveld invoeren en vervolgens op de knop URL testen klikken. Zodra het platform klaar is met het analyseren van de pagina, brengt het u naar een resultatenscherm.

De mobielvriendelijke testresultaten van Google

Hopelijk staat er dat uw “pagina mobielvriendelijk is”. Als er echter problemen zijn, worden laadproblemen bovenaan het scherm aangegeven. U kunt op de link Details bekijken klikken voor meer informatie.

U kunt ook uw rapport over mobiele bruikbaarheid bekijken via Google Search Console.

Rapport over mobiele bruikbaarheid

Deze pagina zal u op de hoogte stellen van eventuele fouten die momenteel aanwezig zijn. Het vermeldt ook het aantal geldige pagina’s dat u op uw site heeft.

4. Gebruik een heatmap om bruikbaarheidsproblemen op te sporen

Als u niet bekend bent met het concept, kunt u met heatmaps bepalen waar en hoe bezoekers omgaan met uw pagina’s. Ze kunnen het voor u gemakkelijker maken om probleemgebieden te herkennen, waar gebruikers vaak problemen tegenkomen. Vervolgens kunt u die informatie gebruiken om het ontwerp en de algehele ervaring van uw site te verbeteren.

Crazy Egg Heatmaps

Een populaire tool voor het in kaart brengen van warmte die u voor dit doel kunt gebruiken, is Crazy Egg . Om deze tool te gebruiken, voer je je URL in en klik je op Show me my Heatmap. U wordt gevraagd om in te loggen met Google of een account te maken met uw e-mailadres en vervolgens een abonnement te kopen.

Hotjar-heatmaps

Als alternatief kunt u ook Hotjar gebruiken . Hoewel dit ook een premium tool is, biedt het wel een gratis proefperiode. Nadat je een account hebt aangemaakt, kun je de Hotjar WordPress-plug-in installeren . Zodra het op uw site is geactiveerd, kunt u de Hotjar-ID invoeren die u heeft gekregen toen u uw account aanmaakte. Vervolgens kunt u de heatmaps van uw site bekijken vanaf het Hotjar-dashboard.

Met deze heatmaps kun je bepalen waar gebruikers op een pagina naartoe scrollen voordat ze vertrekken en op welke elementen ze het meest klikken. Dit inzicht kan je helpen om de beste plekken op je site te vinden die je kunt optimaliseren, en gebieden die mogelijk bijdragen aan een slechte algehele UX.

5. Zorg ervoor dat u een bijgewerkt SSL-certificaat heeft

Van websitebeveiliging een prioriteit maken, is niet alleen cruciaal voor het beschermen van uw bedrijf en de gegevens van uw klanten. Het kan ook helpen om je SEO een boost te geven.

Naast Core Web Vitals neemt Google ook beveiligingsproblemen en HyperText Transport Protocol Security (HTTPS) op in zijn Page Experience-rangschikkingssignalen. Daarom raden we aan dat u zich op deze update voorbereidt door te controleren of uw SSL-certificaat geldig en up-to-date is.

De snelste en gemakkelijkste manier om dat te doen, is door uw website te bezoeken vanuit uw browser naar keuze. Nadat u de URL in de adresbalk hebt ingevoerd, controleert u of er een hangslotpictogram voor uw URL verschijnt.

Voorbeeld van geldig SSL-certificaat

Als je erop klikt, zou je Certificaat (geldig) moeten zien .

Als er echter “Niet veilig” staat, betekent dit waarschijnlijk dat uw site nog steeds HTTP gebruikt of dat uw certificaat moet worden vernieuwd. Als dit het geval is, moet u het waarschijnlijk verlengen bij het bedrijf dat het certificaat heeft uitgegeven. U kunt deze informatie bekijken door op Certificaat te klikken en vervolgens naar het gedeelte Uitgegeven door te gaan.

Veel WordPress-hostingbedrijven nemen SSL-certificaten op in hun abonnementen. Als u echter nog geen certificaat heeft, kunt u er een gratis krijgen met Let’s Encrypt .

Raadpleeg voor meer informatie onze handleiding over het installeren van een gratis SSL-certificaat in WordPress . Als u meer wilt weten over wat Google als onveilig beschouwt voor websites, kunt u het Transparantierapport bekijken .

6. Optimaliseer uw site-afbeeldingen, schuifregelaars en andere media

Een andere manier om uw WordPress-site voor te bereiden op de Google Page Experience-update, is ervoor te zorgen dat uw inhoud correct is geoptimaliseerd. Er zijn veel verschillende manieren om dit aan te pakken. We raden u echter aan te beginnen met de elementen die de sitesnelheid en paginaprestaties het meest beïnvloeden, zoals afbeeldingen en andere media.

Smush-beeldcompressie

Er zijn veel verschillende plug-ins voor beeldoptimalisatie die u kunt gebruiken om media minder ‘zwaar’ te maken, zoals Smush . Deze tool kan helpen om de bestandsgrootte te verkleinen, wat de belasting van uw server verlicht en uiteindelijk kan leiden tot snellere laadtijden. Ervoor zorgen dat uw site snel laadt, is een cruciaal onderdeel van de UX, want hoe langer gebruikers moeten wachten tot de inhoud is geladen, hoe groter de kans dat ze gefrustreerd raken en uw site verlaten.

Slimme schuifregelaar 3

Door alle soorten media op uw site te optimaliseren, kunt u de algehele ervaring verbeteren. Zo kun je naast je reguliere afbeeldingen ook overwegen om je sliders te optimaliseren door gebruik te maken van een SEO-vriendelijke slider plugin zoals Smart Slider 3 .

Met deze plug-in voor WordPress-slider kun je snel en eenvoudig prachtige elementen maken die zowel krachtig als SEO-vriendelijk zijn. Bovendien kunt u voor elke dia alt-tekst toevoegen, waardoor Google uw inhoud beter begrijpt (en op de juiste manier rangschikt).


Een hoge positie in de zoekresultaten van zoekmachines is cruciaal voor het genereren van verkeer naar uw site. Om dit te doen, moet u echter goed letten op de zoekalgoritmen en rangschikkingssignalen van Google. Meer specifiek is het essentieel om op de hoogte te blijven en zich te houden aan de updates en aanbevolen best practices.

Hopelijk kunnen deze essentiële tips je helpen om je WordPress-site voor te bereiden op de Page Experience-update van Google. Heb je vragen over de Google Page Experience-update? Bel ons of stuur een mailbericht.